mandag 4. juli 2011

Amie

 Amie.
"Amie"

Amie er en Australian Shepherd fra Dancing Skies kennel. Amie er en omplaseringshund som Maia overtok da Amie var 8,5 mnd. Hun kunne ingen ting – og var ganske ustyrlig... MEN hunden er veldig sosial – både mot folk og dyr, virker miljøsterk og lærevillig, og dette veier opp for det hun enda ikke har lært.

Meningen er at Amie skal trenes i agility, så får vi se om de blir startklare i 2012 ;)

Jeg kan ikke skrive så mye mer om henne da jeg bare har hilst på henne noen få ganger, men som sagt så er det en hund med stor H – som man fort blir glad i :)

Amie og Dewey er i slekt på farssiden – det er en tilfeldighet, som for oss ikke er negativ :D

Da har Maia trent Amie i noen måneder. Det viser seg at hun er en krabat med mye stress.... Hun må derfor ligge i bur når hun er alene hjemme - hvis ikke ødelegger hun alt - og jeg mener virkelig alt... Når alle hundene er hjemme må vi hele tiden passe på at det ikke ligger ting hun kan få tak i - for da tar hun dem. Og jeg snakker ikke om vanlig bordhøyde heller - hun klatrer gjerne opp for å få tak i det hun vil ha. Ligger hun i bur drar hun alt hun får tak i inn i burdet, så hun er en liten utfordring. Jeg kan med en gang si at jeg synes Maia er god som takler å ha henne - jeg hadde ikke frivillig tatt på meg jobben. For meg hjelper det ikke at hunden er snill og grei, jeg takler ikke så mye stress.

Likevel skal det sies at Amie har blitt bedre. Hun slapper mer av nå en før, og det kan også hende at hun er roligere hjemme hos Maia en her - hvor hun ikke er så ofte. Hun har uansett en skjønn personlighet, så jeg forstår godt at Maia vil beholde henne. Amie har bare fått en uheldig start i livet sitt, men dette sier meg litt om at man skal være klar over hvor mye mange av disse hundene trenger av aktivisering. Det er ikke alle linjer hos gjeterhunder som passer bare som familiehund - uansett rase, så sjekk ut og vær bevisste før dere velger oppdretter og linjer. Tenk først over hva dere skal ha hunden til!!!

Nå er Amie levert tilbake til opprinnelig eier, etter flere episoder som Maia ikke lengre klarer å håndtere - og som jeg skrev over her: jeg hverken vil eller kan ha en sånn hund.

Det hele endte med at oppdretter bestemte at Amie skulle avlives - i stedt for å omplasseres på nytt. Her er Maias siste innlegg om Amie.


Noen bilder







2 kommentarer:

Kari Anne sa...

Åh, ho er jo bare nyyyydelig!! Blir spennande å høyre koss det går :-)

Ghita sa...

Ja hun er en liten skjønnas. Ser ut som en Border Collie = liten og nett, men med aussiefakter = bompete og fysisk ;)