søndag 2. juni 2013

Teigsøk og overvær

I går valgte jeg å trene teigsøk med Ficus. Håpet om å klare A er jo fortsatt til stede - og da er dette også noe vi må klare...
Derfor - i første økt ville jeg ha mer eller mindre ukjent funn av gjenstand som Ficus skulle få på  overvær. Herfra skulle vi så ta sporoppsøk og gå spor frem til figurant.

Klar til å starte treningen :)

Er det noen der ute....?

Alt gikk nesten etter planen....
Vi fant gjenstanden litt for fort så det ble lite søk....., men meldingen var nydelig og det samme var sporoppsøket. Sporet gikk vinkelrett ut fra gjenstanden og Ficus nølte ikke ett sekund engang før hun satte avgårde. ca 200 meter overvær + ca 450 meter spor. (Sporet under viser hvor jeg gikk, da det er jeg som går med gps`en)

Overværssøk frem til sekken og spor videre til figurant.
 
Spor i tåka.....
 
På treningen i går var det mye tåke, på det verste så vi bare 20 meter forran oss og i sånt terreng..... Tror hverken Herman eller jeg var veldig høye i hatten, men vi fant en måte å "sikre oss" på. Vi brukte kjennetegn (denne gangen kraftlinja) som ett slags "stoppunkt" i terrenget. Vi skulle ikke gå mye lengre en at vi så denne - til tross for at vi hadde med oss gps. Nå forsøkte jeg å gå mest mulig bare på kart da det jo også er noe jeg jobber med ;)

Her har tåka lettet litt ;)

Uansett så hadde vi en fin dag - som bare føyk unna. Vi var så vidt innom resten av gjengen og slukte noe mat før vi føyk ut i terrenget igjen.
Det ble 3 økter på oss hver.
2 økt på Ficus ble overvær.
I 3 økt ba jeg Hermann legge seg nesten på grensen av "vårt" område og så gikk jeg selv et stykke oppover før jeg gikk ut i terrenget. Ønsket var å se om Ficus slo på lange overvær.

1 overvær. De blå flaggene viser hvor jeg så at Ficus markerte.
På 3 markering raste hun avgårde til figuranten :)
 
2 overværssøk. De grønne punktene viser hvos Ficus slo.
Her hadde vinden snudd litt, likevel gir de en ganske rett linje frem mot figuranten :)
 
Takk for en fin treningsdag Herman :) 

Ingen kommentarer: