tirsdag 11. november 2014

Ficus, A - Godkjent redningshund!

Endelig, endelig klarte vi målet vårt!
Fotograf: Gry Håvik.

Runderingen gikk i boks på siste forsøk, - men ikke før jeg hadde strøket meg selv.....
Jeg syntes selv det gikk så dårlig at jeg tenkte "skitt au" jeg trener til dommerne stopper meg. Men da løsnet det. Når jeg "gav blaffen" begynte Ficus å jobbe mye bedre.
Ficus fant først en figurant oppe i en mast (etter ca 200 m), så en gående figurant (etter ca 500 meter) og en figurant som lå i skjul (i jervenduk etter ca 750 meter).
Meldingene var kjempefine :D
Ficus hadde en gang der jeg så hun tok bittet ved et gjærde, men hun spyttet det ut igjen med en gang - noe jeg er kjempefornøyd med, siden hun hadde et bitsnapp på sist trening.
Jeg hadde med proffe observatører og fikk tilbakemeldinger som stemmer overens med mine egne tanker/meninger, men jeg fikk også et par "aha" opplevelser - og de skal jeg jobbe med i fremtiden.
Det er små ting, kroppsspråk, ordkommandoer, måten jeg beveger meg på osv. Jeg hadde begynt å tenke litt over dette - etter en kommentar fra Hugo på en trening nylig, og jammen ser det ut til å stemme.
Jeg kan dra nytte av agilityen, men jeg må også passe på - være bevisst, fordi Ficus er så var på både ord og kroppsspråket mitt.
Nå skal vi ta en liten runderingspause (tror jeg), og så skal jeg ta tak i dette på en bevist måte. Jeg skal trene meg selv når vi runderer - i tillegg til det Vidar Bråten nylig har lært meg vedrørende trigging av søkslysten i stedet for jaktlysten. Jepp, dette skal bli enda bedre i fremtiden - det er jo nå vi kan begynne å fokusere på ordentlig trening og ikke bare prøver ;)
Tusen, tusen takk for all hjelp alle disse årene treningskammerater, instruktører, dommere, familie og venner. Det har vært en lang vei å gå for meg, men endelig er jeg i mål :)
Også her vil jeg rette en spesiell takk til Bjørn Erik Hals, som jeg har støttet meg mye til - og som har gitt meg uvurderlig hjelp.



Foto: Eivind Fossum

Foto: Sylvelin Andersen

Gratulerer enda en gang til Herman og Vidar,
som også klarte prøven og som nå er henholdsvis godkjent og re godkjent.
Beklager til andre godkjente som jeg vet det er flere av i dioet vårt lenger sør. Jeg sliter sånn med denne bloggen at jeg ikke får lagt ut alle gratulasjonene lengre, men jeg gleder meg med dere likevel :)

Ingen kommentarer: