fredag 3. mai 2013

Avstandsbelønning i kortversjon.

 
Bilde-eksempelet over er tatt fra hvordan jeg trente apport/melding med Ficus.
Jeg startet i utgangsstilling, Ficus løp ut for å hente gjenstanden.
Kom så inn og leverte til meg, før hun fikk versågod
- og løp ut for å hente belønningen sin.
 
Jeg har mange ganger skrevet at jeg bruker avstandsbelønning når vi trener, men jeg har vel ikke forklart ordentlig hva det er...., så jeg prøver her....

Mange bruker dette uten å tenke seg om....
Hundene må sitte og vente på versågod når de for eksempel skal få maten sin - det er en form for avstandsbelønning.

Man legger altså en belønning synlig for hunden (det kan være leke eller godbiter i en skål - alt etter hva hunden liker best og jobber best for), så må hunden utføre en "øvelse" (start enkelt!) før den får værsågod. Jeg bruker dette allerede på valpekursene mine og alle klarer å få det til.

Det viktige her er at bruker du godbiter, så bruk et lokk eller en liten skål å legg godbitene på/i slik at de er synlig for hunden - da slipper du en hund som begynner å snuse på bakken for å lete etter godbitene.

Ha gjerne en hjelper med deg i starten, for det er veldig viktig at hunden ikke lærer seg å stjele belønningen. Da uteblir effekten....

Når man bruker avstandsbelønning må hundene konsentrere seg mer, og de jobber for en synlig belønning noe som fører til at de yter mye bedre.

Jeg har med stort hell brukt dette på hunder som er redde "noe" og sammen med shaping løser probemet seg som oftest veldig fort. Har blant annet brukt det på flere hunder som er blitt redde vippa i agility - deriblandt Dewey og Kiara da de var unge. Etter mindre en 5 minutter var Dewey trygg som bare det :)

Håper dette var forståelig - og lykke til :)

Foring, - her er Key 11 uker ;)
 

3 kommentarer:

Kathrine sa...

Kan jeg spørre om hvordan du har brukt avstandsbelønning når du har jobbet med frykt?

Diesel er livredd dette speilreflekskameraet mitt, jeg klarer ikke motbetinge for han ruller ned rullegardinen og blir ikke mottakelig for godbiter/lek i det hele tatt.

Ghita sa...

Jeg vet ikke om det jeg har gjort kan brukes på alt, det spørs nok på flere ting (hvor dypt redselen sitter, hvor trygg hunden er på treneren, type individ, hvordan man trener osv, osv).

Det jeg har gjort er å shape hunden frem med bitte små trinn om gangen (= veldig små krav) og ha maksimal belønning (jeg bruker klikker til dette for å få timingen riktig).
Hvis hunden ikke har en type belønning den vil "dø" for så vet jeg ikke om dette fungerer like bra....

Jeg har brukt samme fremgangsmåte på hunder som er redd støvsugeren - og det har i alle fall også fungert bra :)

Husk forresten lang avstand til det han er redd for, hvis du forsøker - og belønn han for bare å kaste ett blikk på kameraet.

NB og ikke tren lenge om gangen da det er veldig mentalt belastende for redde hunder. (1 - 3 repitisjoner er sikkert nok i en økt for en hund som er så redd som jeg får inntrykk av her).

Tone sa...

Katrine: Ville tro at habituering og motbetinging var det rette å drive med når hunden allerede er redd noe.
Se artikkelen hr, hvis du ikke kjenner begrepene:
http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=225